MAM BREASTPUMP GIVEAWAY

MAM BREASTPUMP GIVEAWAY

Friday, April 24, 2009

Hikmah Di Sebalik Kejadian-Nya

Tadi...tgh aku surfing tenet, adelah sorang staf ofis aku suruh aku google satu mende..

"Cer tra type beruk putih".....

"Ado ghapo gak"??? Jwb aku.

"Cer tra tgk dulu".....katanya.

Aku pun google la beruk putih, ade crite dan ade gambar..
Subhanallah, seumur hidup aku tak pernah tgk beruk albino ni, kalo kecik2 dulu dah selalu sgt tgk beruk yg biasa tu, sebab bapakku bela beruk yg biasa panjat pokok kelapa tu...bekeng (garang) ya amat!! Takut nak masuk dekat.

Tapi ade sesuatu yg istimewa pd ciptaan Tuhan ni, munculnya beruk albino dalam kehidupan seorang petani di Thailand, telah bnyk mengubah nasib si petani, lebih tepat lagi kurniaan rezeki dari Tuhan kepada si petani ni.

Mengikut cerita dr staf ofis aku ni, beruk ni tak pandang perempuan yg tak pakai tudung, cth kalo ade pengunjung datang tgk dia duk dlm sangkar. Yang bertudung dia pandang selamber jek, sebaliknya dia palingkan muke. Mcm org pulak, beraurat2...hehehe..

Kalau beruk2 biasa mmg agresifkan, tapi beruk albino ni lain, sangat friendly dgn org yg dia tak biasa pun.

Kite mesti biasa tgk beruk mkn kan?? nmpk mcm tamak cara beruk makan, kunyah laju2 pastu suke simpan makanan kat pipi kan, then nmpk bonjol2 tu. Tp beruk ni lain pesen kunyah2 makanan then terus telan, xde lnsg habit mcm tu.

Kalo pengunjung datang pastu bagi duit pd beruk albino ni, beruk ni akan ambik duit tu, let say duit kertas singgit tu, beruk ni akan lipat2 duit tu dan bg balik pd org tu. Yang tak bestnya org tu buat duit tu sebagai pelaris pulak.

Sume crite ni, kwn ofis aku yg crite, dia pun tau mende ni daripada kwn dia yg duk kat kelate yg dah pg tgk beruk albino tu...

Kalo dia tipu ke ape ke . Wallahuallam

Refer to this Kisah petani bersama beruk putihnya selepas ditinggalkan isteri






No comments:

Post a Comment

Gedebush